Droga na szczyt. Jak Barbie stała się ikoną popkultury i ulubienicą milionów?

Za powstaniem linii lalek o wyglądzie dorosłych kryje się nazwisko Ruth Handler. Amerykanka zwróciła uwagę na lukę rynkową w branży zabawkarskiej obserwując swoją córkę Barbarę podczas zabawy. W latach 60 XX wieku, dzieci musiały zadowolić się szmacianymi lalkami-bobasami, którym często przypisywały role dorosłych. Tak było również w przypadku małej Barbary. Zdając sobie sprawę z mogącego przynieść ogromne zyski doposażenia rynku przez wprowadzenie do sprzedaży lalek o figurze i wyglądzie dojrzałych osób, Ruth Hadler wraz z mężem Elliotem założyli firmę Mattel. Początkowo, pomysł tworzenia zabawek odbiegających od przyjętego kanonu niemowlęcego nie spotkał się z aprobatą zarówno Hadlera jak i pozostałych członków zarządu firmy.

Protoplastką pierwszej Barbie była niemiecka lalka Bild Lilli, do której prawa firma Mattel wykupiła w 1959 roku. Debiut amerykańskiej piękności przypadł na 9 marca 1959 roku – wtedy Barbie ubrana w pasiasty kostium kąpielowy i uczesana w charakterystyczny kucyk zadebiutowała na międzynarodowych Targach Zabawek w Nowym Jorku. Pierwsze egzemplarze Barbie były produkowane w Japonii, a ich ubrania szyto ręcznie. W roku debiutu rynkowego firma Mattel sprzedała 350 000 egzemplarzy lalki.

60-latka wciąż na topie

 
Jak obecnie miewa się seniorka wśród lalek? W trakcie ponad 60-letniej, niegasnącej kariery rynkowej, Barbie stała się ikoną popkultury i ulubienicą milionów. Na jej kolejne wcielenia z zapartym tchem wyczekiwały, i nadal wyczekują, dziewczynki z całego świata. Zmienność rynku i wymagań konsumentów ukierunkowała rozwój lalki i w pewnym stopniu wymusiła na jej twórcach wyjście poza kolejne ramy. Poniżej prezentujemy współczesne odsłony i najciekawsze wcielenia Barbie, która stale zmienia się, ewoluuje i eksperymentuje aby zachować swój przydomek królowej wśród dziewczęcych zabawek.

 

You can be anything – czyli wolność według Barbie

Linia lalek serii Możesz być kim chcesz nawiązuje do zawodów i profesji, w których dominują mężczyźni. Barbie pragnie złamać stereotyp wyłącznie damskich i męskich stanowisk pracy. Lalki z tej serii podejmują się więc zajęć wymagających siły i technicznych umiejętności. Przykładem może być trenerka piłki nożnej, tenisistka czy prezenterka telewizyjna. W ten sposób firma Mattel pragnie zachęcić dziewczynki do walki o marzenia, stając się tym samym inspiracją do przezwyciężania trudności.

Barbie Fashionistas – wybiegowe kreacje i wyjątkowość w mini wydaniu

Seria Fashionistas stawia na nietuzinkowy wygląd i modny strój. Ważne aby być sobą i dumnie to pokazywać, chociażby strojem czy fryzurą. Dlatego każda z Fashionistas jest absolutnie wyjątkowa. W tej linii odnaleźć możemy także wiele innowacji w sposobie kreowania postaci. Lalki oprócz kolorowych fryzur zaskakują m. in. figurą oraz typem urody. Klasyczna talia osy i blond włosy odchodzą w niepamięć. Barbie może być Afroamerykanką o pięknych, pełnych kształtach lub smukłą i wysoką Azjatką o bladej cerze. W tej serii odnajdziemy także wielu Kenów. Chłopcy także zaskakują ubiorem, karnacją i fryzurą, co sprawia, że są równie popularni, co ich koleżanki. Fashionistas wprowadziła jeszcze jedną postać przełamującą kolejne tabu. To Barbie poruszająca się na wózku inwalidzkim. Firma Mattel takimi innowacjami pragnie walczyć z wykluczeniem i pokazuje, że kolor skóry, figura, a nawet stan zdrowia nie powinny nigdy być barierą ani powodem do wstydu.

Made to Move – Barbie stawia na sport i zdrowy tryb życia

Lalki joginki i akrobatki? Oczywiście! Seria Made to Move zawiera wersje Barbie, które uwielbiają sport. Dzięki licznym punktom ruchomym na rękach i nogach, mogą wykonywać wiele ćwiczeń i tym samym zachęcać do sportu swoje właścicielki. Dziewczyny z serii Made to Move ubrane są w wygodne leginsy i luźne bluzki, które nie krępują ich ruchów. Dodatkowo, joginki i sportsmenki również występują w różnych typach karnacji i figury. Klasyczne piękno również w tym wypadku ustępuje realizmowi i sile osobowości, którą możemy odczytać z twarzy współczesnych Barbie.

Lalka na miarę współczesności

Barbie dzielnie radzi sobie ze zmieniającym się rynkiem i upodobaniami klientów. Co więcej, firma Mattel stale wprowadza nowości i innowacje w ramach istniejących serii lalek aby stały się one jeszcze bliższe fanom i bardziej realne. Piegi, szerokie biodra, rude włosy – kiedyś nie do pomyślenia, obecnie właśnie takie wyjątkowe egzemplarze notują najwyższe zainteresowanie odbiorców. Odejście od pielęgnowanych przez lata kanonów zagwarantowało Barbie tytuł jednej z najpopularniejszych zabawek w historii.

A czy my tęsknimy za blondynką o niebieskich oczach? Oczywiście sentyment pozostaje. To właśnie ta odsłona Barbie zawojowała rynek i umożliwiła tak prężny rozwój całej serii. Mimo to, cieszymy się, że blond piękność zrobiła miejsce wśród sklepowych półek dla swoich koleżanek o nieco odmiennym typie urody. Taki krok pozwolił na jeszcze szerszą i szybciej postępującą ekspansję na rynku zabawkarskim. W końcu w serii od Mattel odnajdziemy wszystko o czym tylko zamarzymy!

Zapraszamy do skorzystania z oferty naszego sklepu. Linki odeślą Cię do konkretnych serii lalek Barbie opisywanych powyżej.

You can be anything

Barbie Fashionistas

Made to Move